От Шарапова до Sugarpova



22-08-2013 00:51

Мария Шарапова има рекламни договори за десетки милиони долари годишно. Защо й е на руската звезда да започва свой собствен бизнес? Тези дни се вдигна много шум около новината, че хубавата Маша иска да се прекръсти на Sugarpova (Шугърпова) за турнира US Open.

Тази оригинална идея блондинката предприела, за да промотира серията си бонбони със същото име. Шега или PR ход - няма значение. Гаджето на нашия Григор Димитров успя да вдигне много шум и да провокира хилядите си почитатели по света. Но защо Шарапова създаде марката Sugarpova?

28 април 2013 г. Маша печели финала на турнира в Щутгарт срещу Ли На. Дългокраката русокоса тенисистка в потник и къса пола от собствена колекция на "Найк" издава силен вик и вдига победоносно ръце. В съблекалнята следват няколко глътки шампанско под одобрителните аплодисменти на екипа й. Турнирът свършва, време е да се продължи напред. Шарапова поема курс към Москва.

На следващата сутрин тя е вече в хотела. Рускинята идва в родината си няколко пъти в годината. Още в 4 сутринта е написала няколко думи в Туитър и е поръчала от румсървиза всякакви възможни руски ястия. Все пак това е единственият й ден в Русия. Следва малко отдих и започва работа.

До обяд промоция на "Порше" в Lotte Hotel: 26-годишната Маша не само спечели турнира в Щутгарт, спонсориран от автомобилния гигант, но стана лице на германската марка. След това идва ред на интервютата в хотела. Графикът е разчетен до секунда. Предвидени са дори задръстванията в руската столица.

Разчетено е как най-ефективно се използва всяка минута. Единствената отбивка е за снимки в Останкино в шоуто "Вечерний Ургант". После Маша се връща в хотела, преоблича се, за да може денят да завърши с представяне на марката й бонбони, и то в разположения в съседство мол. Едва после може да се лети за Мадрид, където в края на следващата седмица започва следващият турнир.

Половин час от този априлски ден Шарапова отделя за интервю пред "Форбс". Пристига по кожени гамаши и светлобежова блуза, без грим. Спортистката е по-неспокойна, отколкото пред публика. Емоциите си обаче скрива, така както го е тренирала - зад усмивката. А за всеки въпрос има готов стандартен отговор.

В съседното фоайе седи нисък невзрачен мъж с дънки и бейзболна шапка. Той никога не влиза в кадър, но не се заблуждавайте, винаги е там. Това е 41-годишният Макс Айзенбъд, агентът на Маша, който с нея прави може би най-успешния търговски тандем в историята на женския тенис. За последната година от спонсорски договори нежната половинка на Григор печели рекордните 23 млн. долара.

Със сумите от наградни фондове доходът й набъбва до $ 29 млн. Шарапова се превърна в най-богатата спортистка в света и зае първото място в класацията на най-видните руски знаменитости. Как са устроени финансите й и какво ще прави с тях след края на кариерата си?

Американският агент
Историята на Шарапова в САЩ е добре известна. Младата тенисистка, чиито качества оцени легендарната Мартина Навратилова, заминава с баща си във Флорида, където попада в академията на Ник Болетиери. В същото време Макс Айзенбъд, завършил университета "Пардю", се занимава с организацията на концерти. Един ден негов приятел го моли да му помогне в организацията на благотворителен тенис мач с ветерани. И след добре свършената работа го съветва да стане тенис агент.

"Започнах да досаждам на IMG (най-голямата мениджърска агенция в света на тениса). Година ги увещавах, че съм готов да работя и за жълти стотинки дори, но да ми дадат шанс", признава по-късно Айзенбъд. През 1999 г. най-накрая получава жадуваната работа. Със заплата от 27 500 долара на година той се превръща в бавачка на млади тенисисти - клиенти на IMG от академията на Болетиери.

Един от талантите е и 12-годишната Мария. Айзенбъд признава, че още от пръв поглед разбира колко много Маша се отличава от останалите деца и решава да стане неин агент. Той помага на родителите й да си разрешат проблема с визите и успява да намери общ език с младата тенисистка и нейния баща. Макс става изключителен представител на интересите на Шарапова. Тя го приема като член на семейството и времето показва, че наистина е привързана към него.

Първият комерсиален успех идва след огромна спортна победа. През 2004 г. 17-годишната рускиня сензационно грабва трофея на "Уимбълдън". Финалът ще се запомни не толкова с играта й, колкото с емоционалното й поведение. След победата Мария скача в трибуните и прегръща баща си, Айзенбъд и треньорите. По време на церемонията й подхвърлят мобилен телефон, за да се чуе с майка си.

Директорът по маркетинговите въпроси на IMG Алън Цукер, който следи играта й по телевизията, веднага набира приятел от "Моторола": "Шарапова държи в ръцете си не "Моторола", а би могло". Пет седмици по-късно е подписан първият договор с марката. Западните медии оценяват контракта на 1 млн. долара годишно. После гаджето на Гришо се договаря с TAG Heuer, Land Rover, Canon, Colgate-Palmolive и производителя на тенис ракети Prince. През 2005 г. Маша за първи път влиза в глобалния рейтинг на Forbes Celebrity 100, заемайки 57-о място с доходи от $18,2 млн.

Спонсори
Най-пресният договор на Шарапова е с "Порше" - подписан в края на април 2013 г. Споразумението е за 3 години, по неофициална информация Маша ще получава $2 млн. на година. Как става търсенето на нови спонсори? Шарапова споделя, че сключването на всеки е верига от събития и повечето пъти това става случайно. Например тя и Айзенбъд никога не са имали контакти с представителите на "Порше".

Миналата година Маша печели турнира в Щутгарт и на партито вечерта се запознава с генералния директор на автомобилния концерн. Ръководството на немската компания разкрива, че в съвместното им сътрудничество те виждат хубави възможности. Официалното обявяване на контракта става преди старта на тазгодишното издание на състезанието.

Сега Шарапова има 7 спонсора: Nike (спортна екипировка), Cole Haan (ежедневни обувки и аксесоари), TAG Heuer (часовници), Head (тенис оборудване), Samsung (мобилни телефони), Evian (минерална вода) и Porsche (автомобили).

Значителна част от постъпленията идват от рекордния в женския тенис контракт с Nike - през 2010 г. той бе продължен за осем години, на стойност 70 милиона долара.

Част от тези пари прибира агенцията IMG, на която Шарапова донесе 3,5 млн. долара през тази година. Айзенбъд не разкрива колко е неговата комисиона, но според източник на Forbes е обичайно агентите да прибират 15% от доходите от реклама. Доходите от реклама на Мария Шарапова от 23 милиона годишно са рекорд в женския тенис.

За разлика от Роджър Федерер, най-високоплатеният спортист в мъжкия тенис, тя разчита не толкова на многобройните договори, колкото на ръста на стройността им при продължаване. Тенисистката казва, че няма много време за спонсорите, тъй като се е съсредоточила върху тренировките и турнирите. Самата тя не успява да отговори на въпроса колко време отделя на спонсорите, но според агента й - не повече от 3-4 седмици в годината.

Семейният бизнес
"Макс ми се обади и каза: Шугърпова! Засмях се и си помислих колко добър прякор"- Шарапова се смее често, но две и половина години след позвъняването наистина има причина широка усмивка да огрява лицето й. Идеята на този "псевдоним" не принадлежи на нея, нито на агента, а на Джеф Рубин.

Търговецът се смята за легенда на американския сладкарски бизнес, собственик на верига It'Sugar, където дъвчащи бонбони във всички цветове и различни форми са комбинирани с ярки чорапи, чанти и тениски с лозунги като I love nerds и Hello Kitty. Рубин казва, че името Sugarpova му хрумнало случайно и го предложил. Това съвпада с момента, в който Шарапова и Айзенбъд обсъждат бъдещето след края на спортната й кариера.

"В работата ми с Nike, TAG Heuer натрупах много опит, но там решенията се взимат от други хора, а на мен ми се иска да държа всичко в свои ръце, да се разпореждам с парите си и да реализирам идеите си", разказва тенисистката.
Шарапова си взема ден почивка, за да обмисли идеята.

"Всички имаха парфюми и линии дрехи, затова производството на бонбони ми се стори неочаквана стъпка. Аз обичам да се отличавам: ако всички носят черно, аз ще искам да нося червено", казва тя. В края на 2011 г. в компанията е регистрирана Sugarpova LLC, замислена като семеен бизнес. В нея няма дял нито Рубин, който става консултант на марката, нито Айзенбъд, който я управлява. Неин директор се води майката на Мария - Елена Шарапова.

По съвет на Рубин производството е поверено на испанска фабрика Fini. В продуктовата линия има дъвчащи бонбони и дъвки във формата на тенис топки и женски устни. През 2012 г. се състоя презентацията на Sugarpova в Ню Йорк. Лакомствата първоначално се продават в сайта ItТSugar, а по-късно могат да се намерят в Лондон, Дубай, Париж, Мелбърн, Москва и Токио. Цената за пакетче е $5,99.

Предвид плътния график на Мария, Айзенбъд решава, че най-ефективно ще е да използва за презентации времето непосредствено преди турнирите. Така за 2013 г. се очаква, че продажбите ще достигнат 1,5 милиона пакета - значително повече, отколкото се предвиждаше в началото на годината. Предвид че Шарапова печели 1,1 долара на всяко пакетче, означава ли това, че тя ще спечели над 1 милион долара само за година? Според Мария - не точно, тъй като разходите също растат.

Кой е третият излишен
"Обичам бизнеса и цифрите, но повече обичам дизайна. Ако можех да избирам дали да уча дизайн в Лондон или Париж или бизнес в САЩ, бих избрала дизайн в Лондон", споделя Шарапова, размишлявайки какво ще прави след края на тенис кариерата си.

Признава, че функциите на творчески директор са й по-близки от тези на ежедневното оперативно управление, но тя трябва да има последната дума. "Аз контролирам всичко. Не зная дали това е добро или лошо". Тактично отклонява отговора на въпроса за личните си инвестиции и спестявания, а агентът й отказва да каже къде и колко данъци плаща красавицата.

През последните 14 години с цялата рутинна работа се занимава Айзенбъд и едва ли това ще се промени в бъдеще. Как се отплаща Шарапова за услугите му? "Ние работим от години заедно, той е част от семейството ни". Въпреки че Sugarpova е замислена като семейна компания, Мария казва, че не е обсъждана възможността за участие на Макс в компанията.

И в тези особени отношения IMG изглажда като третия излишен. Защо да се плащат комисиони на агенцията, ако отдавна си световна звезда, а не начинаеща надежда? Рафаел Надал и Роджър Федерер се отделиха от IMG и основаха свои собствени компании в съдружие с личните си мениджъри.

Шарапова казва, че няма намерение да напуска най-сериозната мениджърска компания в тениса: "Не мисля, че един човек може да замени цял екип". И веднага добавя "Харесва ми да работя с Макс. Ако той се откаже от IMG, то аз... Макс е мой агент". Айзенбъд отказва да коментира темата.

"Форбс" изчислява, че Шарапова е спечелила от 2005 г. досега 212 милиона долара. Достойно представяне за един търговски бранд! Въпреки всичко това за Маша не е най-важното. Преди всичко иска да побеждава на корта и ще се старае да бъде така поне още 3 години. В плановете й влиза участие на Игрите в Рио. Мария е спечелила милиони долари и всички турнири от Големия шлем, но още няма злато от Олимпиада.

Мария Димитрова, "Стандарт"

 

Мобилната версия на Tennis24.bg (m.tennis24.bg) може да видите ТУК!




Коментари
Тенис резултати и статистика
Турнир: Miami Open
Категория: Мастърс
Място на провеждане: Маями, САЩ
Настилка: Твърда
Награден фонд: $10,404,205

Official Website | Livescore
Други новини