Роди се звезда



24-05-2014 14:16 | Капитал

Колко често български имена се оказват в компанията едновременно на Кристиано Роналдо и Юсеин Болт? През изминалата седмица Григор Димитров успя да се намести именно между тях, като зае петото място сред "50-те най-продаваеми спортисти" на света. Класацията е на британското издание SportsPro, което само признава, че е силно субективна. Идеята на списъка е да произведе нещо, което си заслужава да се обсъжда. А с петото място на Димитров в класацията си заслужава да се говори какво му предстои. 

 

Той е млад, симпатичен, атрактивен, говори добре английски, разполага с талант и потенциал и много прогресиращ. Вероятно за 23-годишния хасковлия може да се изредят още суперлативи и трудно да се открият тъмни страни на имиджа му. Той може да спре играта, за да признае, че съдията несправедливо е отсъдил в негова полза. Или пък да усети, че на момичето, което подава топките в мача й е прилошало и да я отведе до пункта за оказване на медицинска помощ. Откакто е в светлините на по-големите тенис турнири Григор Димитров е като мениджър за социалната отговорност на корта в един жестоко конкурентен спорт с глобална популярност. 

 

Асоциация на професионалните тенисисти (АТП) до такава степен харесва Григор, че на сайта й може да откриете видео от неговото посещение във фризьорския салон, на което случайно преминава и Анди Мъри, а освен това го постави в заставката на турнирите, излъчвана по телевизията. От началото на годината Димитров е и в краткия и привилегирован списък с клиенти на мениджърската компания Team8. В личния си живот се радва на компанията на една от най-добрите и успешно капитализиращо кариерата си тенисистки Мария Шарапова. Тази комбинация със сигурност дава на Димитров повече шансове, отколкото е имал всеки друг български спортист. 

 

Предишни стъпки

 

Исторически българският спорт е имал големи звезди, но малцина от тях са успявали да се превърнат в световни рекламни лица. Христо Стоичков, който наистина е боготворен в Барселона, а след това и Димитър Бербатов, който стана голмайстор на Висшата лига на Англия, стигнаха до най-високите нива на европейския футбол, но никога не успяха да излязат на световния рекламен пазар. В най-силните си години Бербатов беше рекламно лице Vivacom през 2006 г. През 2008 г. се обвърза с Първа инвестиционна банка, а година по-късно участва в рекламен клип на Adidas. Огромната му популярност обаче така и не беше капитализирана, най-вече заради премерената политика на мениджърския му екип да подбира внимателно извън-футболните активности на Бербатов.

 

Христо Стоичков през годините се луташе между реклами на разнопосочни компании. В средата на 90-те участваше в клип на бившата застрахователна компания ВИС-2 заедно с Любослав Пенев, но това беше по-скоро жест към приятелите им Георги и Васил Илиеви. Рекламният му договор с Puma от този период стана причина за популярния случай, в който с букет цветя отиде да се извини на тогавашния селекционер на националния отбор Христо Бонев. Ясно беше, без мачове в националния отбор договорът му нямаше значение. От известно време Стоичков рекламира Корпоративна търговска банка. Никой от тези ангажименти обаче не го прави глобално рекламно лице.

 

Теория на маркетинговия успех

 

В сравнение с двамата Григор Димитров има предимството да участва в индивидуален спорт, където успехите се дължат предимно на личните усилия. В първата десетка на най-добре печелещите спортисти от реклама са състезатели в тенис, голф, футбол, баскетбол и американски футбол. Състезателите по моторни спортове и бокс също успяват да се реализират - Люис Хамилтън например е най-"продаваемият" атлет в момента според SportsPro.

 

Това обяснява защо българските спортисти трудно могат да се превърнат в световни рекламни лица – тях просто ги няма в най-маркетинговите спортове, а освен това България е твърде малък пазар за какъвто и да е вид стоки. Футболът предлага повече възможности, но само трима – Кристиано Роналдо, Лионел Меси и Неймар, печелят по над десет милиона долара на година от реклама. В топ 100 на световния спорт по приходи около 10% са футболисти, но повечето от тях печелят предимно от заплати.

 

В тениса не е така. Роджър Федерер е номер 1 по приходи от спонсорски договори (около 65 млн. долара за миналата година), а приходите му от участия в турнири са десет пъти по-малко. Григор Димитров се задържа трайно в топ 50 на световната ранглиста едва в последната година, а от шест месеца започна да напредва към топ 10. От началото на кариерата си е спечелил малко над три млн. долара от наградни фондове. Ако развие образа си правилно, рекламата на продукти може да започне да му носи повече пари, отколкото дори лидерските места в ранглистата.  "Ние работим здраво в посока да развием Григор като глобален образ и бранд. За съжаление това често изисква да се отказваме или да не приемаме предложения, които могат да ни попречат в това," казва пред "Капитал" българския мениджър на тенисиста Георги Стоименов. Според него задачата не е лесна. "Важно е с кого се свързваш и средата, в която се развиваш," казва Стоименов.

 

От началото на годината Димитров е клиент на новата бутикова агенция на Роджър Федерер Team8, която се грижи за цялостното управление на кариерата му. В България от два месеца Григор е е рекламно лице на Rexona, а след това се появи и върху реклами на бутилираната вода "Балдаран". Всъщност българският пазар е и част от класацията на SportsPro. Изданието мери пет фактора - "стойност за пари", възраст, местен пазар, чар, желание да се реализира и универсалност на образа. "Българският пазар не е точно крепост на феновете на тениса, за това и оценката на Григор в тази категория е по-ниска," обяснява дигиталният редактор на SportsPro Майкъл Лонг. "Но той се харесва на феновете в много държави и се повявява в турнири в целия свят - в момента АТП активно го популяризира навсякъде," обяснява Лонг. За това и истинската стъпка към успеха на Димитров като рекламно лице е първият му клип за Nike, в който той участва заедно с Мария Шарапова и Рафаел Надал.

 

В подходящия момент

 

Димитров има щастието да е изгряваща звезда когато мъжкият тенис е във възход. Той се появява в правилния момент, когато наличието на четири-пет много качествени и популярни състезатели прави изхода от турнирите непредвидим - а за това и много гледаем. Димитров е и първият тенисист роден след 1990 г. с потенциал да се превърне в световен любимец. Може би една от причините за глобализацията на неговия успех , че замени като треньор баща си с такива от световната листа, които просто го качиха на следващото ниво заради познанията, които имат.

 

"В един от най-популярните спортове, търсещ своята нова звезда в дългосрочен план, Григор Димитров притежава всички предпоставки, за да се превърне в маркетингова мечта", написа списание SportsPro за него като част от представянето на спортистите в своята класация. "Той винаги е приятен за гледане и често показва грациозен стил на игра, което му донесе сравненията с Роджър Федерер. Никой не очаква Димитров да надмине успехите на великия швейцарец, но ако се превърне в постоянен претендент за големите титли, тогава определено няма да страда от липса на компании, проявяващи интерес към него, които да се присъединят към вече подкрепящите го Nike и Wilson", е мнението на изданието. Според редактора Майкъл Лонг, Димитров е достатъчно млад и има достатъчно време да стигне до върха. "Новите играчи в момента достигат своя потенциал по-късно - вероятно заради доминацията на "Голямата четворка". Григор със сигурност ще трябва да е търпелив докато достигне до първите места, но спокойно може да бъде в светлината на прожекторите в следващото десетилетие. Това дава възможност на брандовете да изградят силни връзки за дълго време," обяснява потенциала Майкъл Лонг. Според спортния редактор Димитров е стойностен маркетингов продукт, защото надали все още може да иска същите хонорари като най-големите звезди, но АТП го позиционира на водещи места. "Всеки, който го избере сега ще има голяма възвращаемост на инвестицията, ако той изпълни потенциала си," казва Лонг.

 

Всъщност присъствието на Димитров в рекламния клип на Nike наскоро дойде точно в момент, в който се появиха информации, че двете най-големи компании за спортна екипировка се борят за следващ договор с него. Според информация на Sports Busienss Journal американската Nike и германската Adidas са с равни оферти, като и двете компании предлагат гарантирани повече от един милион долара на година. Adidas обаче му предлагали да развият линия с неговото име и да му разрешат да продава рекламно място на фланелките си, каквито забрани има Nike (с изключение на китайката Ли На). "Стойността на това пространство при Димитров не е от голямо значение. Той идва от страна, където няма силни спонсори", коментира Фернандо Солер, шеф на тениса в IMG, където работеше сегашният агент на българина Тони Годсик.

 

Поколение с потенциал

 

Свтовната популярност на тениса и глобалното присъствие на всеки от елитните състезатели му дават възможност да преодолее обичайната граница, която не позволява на българските спортисти да бъдат наистина световни брандове. Преди олимпиадата в Сочи най-добрата ни състезателка по сноуборд Александра Жекова заяви, че въпреки успехите си много трудно може да се продаде на световния пазар. "Пазарът на нашия спорт е предимно в Америка и е съвсем нормално американците да продават най-силно. Европейският пазар е консервативен и по-ориентиран към ските. На тази сцена да си българин не е предимство", заяви за "Капитал" Жекова, която се появява в реклами на производителя на бордове Burton. В последните години обаче рекламира най-активно ПИБ, който е и генерален спонсор на ски федерацията.

 

"Ако трябва да измисля формула, по която избираме лица, тя е: професионални успехи + известност + имидж. Има много известни личности, кито имат слава и определен имидж, но много малко от тях имат неоспорими успехи в професионален план, " казва маркетинг директорът на Tymbark Робърт Самарук. Наскоро соковете Queen's взеха Ивет Лалова за свое рекламно лице. "Ивет има и трите фактора," обяснява Самарук. На въпроса дали биха използвали атлетката за реклами и на други свои пазари, маркетинг директорът отговара "Без никакво съмнение. След като пуснахме българската реклама на Queen's нашите почитатели в Италия казаха, че съжаляват, че Ивет не представлява Италия." Засега обаче Лалова е сред българите с международно присъствие без да успява да се превърне в международна рекламна звезда и да капитализира статута си на една от най-постоянните и бързи бели жени в дисциплина, която се доминира от чернокожи спринтьорки. А и атлетиката не е благодатна да се превърнеш в магнит за рекламодателите заради историята на допингскандали. Единствен в последните години Юсейн Болт успява да разчупи стереотипа с атрактивното си представяне и невероятните си резултати. Както стана ясно от класацията на SportsPro едно място след Григор Димитров.

 

Когато изгря звездата на Мария Шарапова се появи такава шега - Тя е красива като Ана Курникова, но за разлика от нея може и да играе тенис. Същото важи и за Григор Димитров - той е симпатичен и много талантлив тенисист. Това е мнението и на легендата Пийт Сампрас, който тази седмица заяви, че не вижда друг състезател от поколението на Григор освен него с потенциал да стане № 1.

 

Георги Филипов, Мария Манолова - в. "Капитал"

 

Мобилната версия на Tennis24.bg (m.tennis24.bg) може да видите ТУК!




Коментари
Тенис резултати и статистика
Турнир: Miami Open
Категория: Мастърс
Място на провеждане: Маями, САЩ
Настилка: Твърда
Награден фонд: $10,404,205

Official Website | Livescore
Други новини