На Роджър момчето



03-01-2014 19:15 | Георги Филипов

На Григор Димитров със сигурност му е омръзнало да го сравняват с Роджър Федерер и да обяснява, че иска да има собствена тенис самоличност. Задачата му да изгради различното от Baby-Fed "Аз" става с една идея по-трудна от началото на тази година. От 1 януари най-добрият български тенисист вече ще се обслужва от агенцията на... Роджър Федерер и дългогодишният му агент Тони Годсик. Ден по-рано изтече договорът му с Octagon, която го обслужваше при прехода от юношеския към мъжкия тенис. С това той навлиза в нов етап на развитието на кариерата си и като играч, и като маркетингова фигура.

 

През годините Octagon му осигури възможността да тренира в школата на Патрик Муратоглу. След това Димитров смени още няколко треньори, премина от Adidas към Nike при доставката на екипировка и най-важното – разви се като играч и стигна до рекордното за българския тенис 23-то място в световната ранглиста.

Сега, когато е на ръба да влезе в топ 20 и с амбицията скоро да пробие и в първата десетка на мъжкия тенис, Димитров направи рязка промяна в своя мениджмънт. "Решението за преминаване към Team8 не е продиктувано от това, че е бил лошо обслужван от Octagon. Дори напротив, но възможността е твърде голяма, за да бъде изпусната. Такава възможност се появява веднъж в живота, тъй като създаването на агенцията съвпада с периода, в който Григор е в най-изгодна позиция за растеж", коментира за "Капитал" менторът на играча Георги Стоименов.

 

Той разказва, че върху промяната в мениджмънта се е работило активно в последната половин година. В Octagon "естествено не са щастливи", но българинът се надява да се възползва от изключителния шанс. "Григор ще бъде част от едно ново начало на една много амбициозна компания. Предимството е, че ще работи с изключително качествените хора, които са го селектирали. Това дава много сили и енергия и е много окуражаващо. Вярвам, че е направил правилния избор", добавя Стоименов, който работеше в партньорство с Octagon по развитието на хасковлията.

 

Малка, но глобална

Агенцията Team8 се роди в резултат на раздялата на 17-кратния носител на титли от Големия шлем Федерер и неговия агент Тони Годсик с International Management Group (IMG). От 2005 г. Годсик се грижеше за делата на швейцареца като служител на най-голямата маркетингова компания в света, която и в момента обслужва имена като Новак Джокович и Мария Шарапова. Федерер беше клиент на IMG от юношеските си години до 2003 г., когато опита сам да управлява кариерата си с помощта на адвокат, финансов съветник, майка си Линет и съпругата си Мирка Вавринец като медиен съветник. "Octagon и IMG са много големи, но трудно могат да вложат толкова концентрирани индивидуални усилия и внимание. Тук щe има отборен подход по отношение на сервизирането на играча, а Григор ще е в самото начало на развитието. Това са активи, които нямат материално измерение, но са много важни", казва Стоименов.

 

Новата агенция има подкрепата на още двама американски инвеститори и ще бъде базирана в Кливлънд, където живее Годсик. Заедно с Григор Димитров тя в началото ще обслужва и още един топ играч в лицето на Хуан Мартин дел Потро. "Ние се опитваме да бъдем бутикова агенция, която ще обслужва малка група от спортисти икони. Ще се опитаме да направим много добра селекция. Други компании се опитват да подпишат с колкото се може повече играчи и се надяват няколко от тях да пробият. Затова те се насочват след перспективните юноши. Ние няма да правим така", заяви Годсик пред New York Times преди Нова година.

 

За момента Team8 се насочва предимно към тенисисти, но амбицията е да намери подходящите играчи и в други сфери. Федерер естествено ще бъде клиент на агенцията, преди да стане напълно активен партньор след края на кариерата си. "Аз мога да продавам Роджър Федерер относително добре, но никой не продава по-добре Роджър от самия Роджър. Винаги се шегувам с него с думите: "Виж, ти беше наистина успешен тенисист, но ти обещавам, че ще имаш още повече успехи, когато спреш да играеш тенис", добавя Годсик.

 

В най-добрите си години, които вече изглеждат отминали заради напредващата възраст, швейцарецът печелеше по над 50 милиона долара годишно от наградни фондове и рекламни договори с компании като Nike, банковата група Credit Suisse Group и производителя на часовници Rolex. Миналата година обаче беше една от тези, които подсказаха, че залезът на кариерата му наближава. Той отбеляза най-големия спад в ранглистата от 11 години, когато се смъкна от второ на седмо място. А с отпадането във втория кръг на "Уимбълдън" се сложи край на серията му от 36 последователни участия в четвъртфиналите на турнири от Големия шлем.

 

"Тони е човек с изключителен голям опит в индустрията и абсолютен професионалист в това, което прави. Преди това е работил с Моника Селеш, Линдзи Дейвънпорт, Анна Курникова и Томи Хаас, а е женен за Мери-Джо Фернандес. Роджър е със супер приятен статут и всички го харесват. Според мен Тони е с най-големи контакти в индустрията. С Роджър зад гърба си е успял да постигне много. Двамата наистина искат да направят бутикова агенция, която да е малка, но глобална. Засега ролята на Роджър е имиджова, но естествено и той има решаващата дума с кой играч да се подпише", казва Стоименов.

 

Игра и успехи, след това договори

Основният въпрос е какво ще получи Димитров в новата агенция освен емоционалния заряд от участието в раждането на нещо ново и присъствието на екип от големи и известни имена. На първо време новостите трябва да се търсят в неговата игра, в поведението му на и извън корта. Българинът ще получи пълния пакет от услуги от гледна точка на съветници както по отношение на маркетинга и мениджмънта, така и за цялата организация на спортната му дейност. От 1 януари влезе в сила и едногодишният му договор с треньора Роджър Рашид, с когото работиха в последните месеци на миналата година в нещо като "преходен период".

 

През тази година всички усилия ще бъдат насочени към подобряването на качеството на играта и постигането на резултати. Изборът на турнири ще бъде подчинен единствено на спортните интереси на Димитров, който вече мина границата от 1 милион долара приходи от тенис. Засега не се обмисля участието на комерсиални турнири, а и статутът му все още не го позволява, тъй като той е още в период на развитие. "Програмата ще бъде направена с оглед на развитието му, а не на други фактори, които да пречат. За Григор най-важното е да играе добър тенис и да постига резултати. Рекламните договори са следствие на това колко е добър играчът, а не кой го управлява. Но естествено качеството на договорите има отношение към това кой го управлява", коментира Стоименов.

 

За да може Димитров да играе добър тенис, и тази година програмата му ще включва микс от по-големи турнири от сериите "Мастърс" и редица по-малки. Идеята е да се избегне вероятността да играе твърде малко мачове, защото се е паднал срещу някой от топ играчите. През миналата година той имаше лошия късмет да се среща с номер 1 или 2 в схемата във втори или трети кръг на големите турнири. "Участието в по-малките турнири носи допълнително самочувствие на растящите играчи. Там играят повече мачове и трупат повече победи. Първата титла от турнир на АТП например беше много ценна за увереността на Григор", коментира менторът му.

 

Кога все пак може да има видим резултат от смяната на агенцията? На този въпрос Стоименов отговаря така: "Част от отбора е сменен, и това не е малка част. Важна е. Този ентусиазъм по създаването на новата компания вероятно ще му повлияе. Очаква се да има положителен ефект – върху поведение, цялостно излъчване, игра. Цялата тенис индустрия го следи много внимателно, защото е един от най-добрите играчи в тази възраст. Ако през миналата година той стана един зрял мъж, то тази той трябва да премине на едно ново ниво."

Георги Филипов, "Капитал"

 

Мобилната версия на Tennis24.bg (m.tennis24.bg) може да видите ТУК!




Коментари
Тенис резултати и статистика
Турнир: Miami Open
Категория: Мастърс
Място на провеждане: Маями, САЩ
Настилка: Твърда
Награден фонд: $10,404,205

Official Website | Livescore
Други новини